Kies eens voor jezelf! (je omgeving zal er wel bij varen)

Als je net als ik al een flink aantal jaren werkt, en daar vaak het beste van jezelf geeft, én tegelijk een gezin groot brengt en ook daar de lat hoog legt, komt er misschien een moment waarop je beseft dat de balans tussen zorgen voor anderen en zorgen voor jezelf verre van in evenwicht is...

Je bent het precies verleerd om voldoende tijd en aandacht aan jezelf te besteden. Sterker nog, mocht je plots een zee aan vrije tijd hebben, dan zou de kans bestaan dat je niet zo onmiddellijk zou weten wat met die tijd voor jezelf te doen...

Als je dit herkent, hoog tijd om in actie te komen!

Hieronder vind je drie gouden tips, die je op weg helpen naar het inplannen van jouw eigen tijd.

 

Tip 1 Denk eens terug aan je kindertijd.

 

               Waar was je toen graag mee bezig? Waar kreeg je energie van?

               De kans  is groot dat je daar hints in kunt vinden die je leiden naar tijdsbestedingen die je écht leuk vindt. Sommige mensen zaten als kind graag met een boekje in een hoekje (ja, zo was ik er eentje). Wegdromen in het verhaal van een meeslepend boek, mee griezelen met een horrorverhaal, zoeken naar de plot in een boekje van ‘De Vijf’ (wie kent dit nog? ;-)),… Anderen waren liever buiten, zwerven langs de straat, zonder doel, helemaal ontspannen. Of nog: sport. Voetballen met de vriendjes, fietsen, zwemmen, noem maar op.

Graaf in je herinneringen wat dit voor jou was.

Als je dit gevoel teruggevonden hebt, ga je vanzelf al merken dat je er met plezier aan terug denkt. Ok, dan ben je klaar voor tip 2.

 

Tip 2 Je ‘kiest’ om geen tijd te hebben – je kunt even goed kiezen om wél tijd te maken.

 

Even een waarheid als een koe: het hoeft helemaal niet zo te zijn dat er geen tijd meer is voor jezelf. Als dat in jouw beleving wél zo is, dan is dat jouw keuze.

“Slik, míjn keuze?”

Jaaaa, echt wel. Het is niet zo dat er écht geen tijd is om een boek ter hand te nemen en je even terug te trekken in een romanwereld. Of om achter de piano te gaan zitten en muziek te maken.

Het is wél zo dat je er (misschien zonder er zelfs bij stil te staan) voor kiest tijd in sociale media te stoppen, facebooken, whatsappen, twitteren en wat is het allemaal.

Of je haalt 4 keer per week je strijkplank uit om acuut wat kleren te strijken omdat jij of je huisgenoten die nu echt wel nodig hebben in plaats van 1 keer enkele uren door te bijten. Zou wel tijd uitsparen, die je aan leukere zaken kunt spenderen.

Of je laat je niet helpen…Vanuit de premisse dat ‘wat je zelf doet, ook beter gedaan is’, vul je maar zelf de vaatwas of leg je de versgestreken kledij netjes in iedereens zijn of haar kleerkast. De vaatwas zou wel eens niet superefficiënt gevuld kunnen zijn, of de kleren zouden nog dagen op de grond van de slaapkamer op een stapeltje blijven liggen (uit het leven gegrepen ;-)) als iemand anders dat deed. So what? Het zou aan jou wel tijd geven om even iets leukers te gaan doen.

Weet dus waar je voor kiest.

 

Tip 3 Plan de tijd voor jezelf echt in en laat aan je huisgenoten weten wanneer je tijd voor jezelf neemt

 

Ga na wanneer en in welke omstandigheden je het beste tijd voor jezelf inplant.

Is het gemakkelijker als er niemand thuis is?

Als je een ochtendmens bent (zoals ik), kan het een optie zijn ’s morgens net wat vroeger dan de rest van de huisgenoten op te staan en die tijd volledig aan jezelf te spenderen (tip: als je ’s avonds de ontbijttafel al klaarzet, win je nog meer tijd).

Of je kiest beter voor een activiteit buitenshuis, zodat de roep van de dagelijkse taakjes die er zeker nog zijn, gedurende die periode toch verstomt.

Als je nu in de situatie zit dat je quasi helemaal geen tijd voor jezelf neemt, is een rustige opbouw aan te raden. Ga niet onmiddellijk 4 avonden per week sporten. Los van het feit dat je lichaam wellicht zal protesteren, houd je dit ook mentaal en organisatorisch niet vol. Start met 1 moment per week, maar wees dan ook heel streng voor jezelf en bewaak dit. Laat hier NIETS tussen komen.

 

Hou deze drie tips een tijdje vol, en het zal je ademruimte geven en tijd voor jezelf.

Geef jezelf minstens een maand. Het gaat om het aanleren van een nieuwe gewoonte. Onderzoek leert dat het ongeveer 28 dagen duurt om een nieuwe gewoonte aan te leren. hou dus even vol.

Het zal de moeite waard zijn!