Nieuwjaarsresoluties...de pest van goede voornemens...

Rond de nieuwjaarsperiode maar even goed bij andere speciale gelegenheden gedurende het jaar (je verjaardag, een nieuw doel dat in zicht komt, start van de grote vakantie,...) worden we geconfronteerd met het fenomeen van de 'niewjaarsresoluties'. We maken zonder veel plannen of nadenken lijstjes met goede voornemens...., om die dan al even vlot te vergeten...
 
Goede voornemens geven op korte termijn een boost aan energie maar lopen even snel leeg als een ballon waar je een gaatje in prikt. Niet alleen bereik je zo nooit je doel, daarenboven kan dit je het gevoel geven dat je gefaald hebt en (weer eens) niet aan je eigen eisen kon voldoen. De kans dat de moed je in de schoenen zinkt, is dan jammergenoeg zeer groot. Laat je hier niet aan vangen!
 
De oorzaak is duidelijk:  zolang je je goede voornemens niet als een concreet, klein doel gaat verwoorden, zal je niet tot actie komen.
 
Neem je dus niet voor om iets aan je fysieke conditie te doen, maar neem je voor volgende week langs te gaan bij Basic Fit om een abonnement te regelen.
Neem je niet voor te stoppen met roken, maar wel om elke dag 1 sigaret minder te roken, vanaf vandaag.
Neem je niet voor minder stress te hebben in 2016, maar wel om elke avond drie dingen te noteren waar je vandaag dankbaar voor bent geweest  (en start daar vanavond nog mee!).
Neem je niet voor....
 
Formuleer voor jezelf een voornemen als een concreet doel, waarvan je de eerste stap nog vandaag kunt zetten. Beschrijf de eerste stappen die je gaat zetten, maak die heel klein en leuk om te doen en plaats hier een deadline op. Beloon jezelf voor elke stap die je zet want elke stap, hoe klein ook, toont aan dat je in beweging bent gekomen en brengt je dichter bij je doel. Deel je doel ook met je naasten, vertel hen wat je gaat doen en vraag hun steun. 
 
Of je het doel gaat bereiken of niet, valt niet te voorspellen én is ook niet het belangrijkste. Elke stap die je zet op weg naar dat doel, is winst en creëert een nieuwe situatie waar je trots op mag zijn! Het gaat om de beweging. 
Als je zo met je doelen omgaat, maak je ook komaf met 'deadline-stress'. Je weet wel, de druk die je jezelf aandoet, als blijkt dat je nu toch echt wel je doel bereikt moest hebben, maar je bent er nog lang niet...Stel nooit één moment in de toekomst vast waarop je je doel bereikt moet hebben. Bekijk het als een continu proces waarbij elke kleine stap een deadline is die je bereikt hebt. Zo ben je zeker dat je successen ervaart, dat geeft moed en de goesting om verder te gaan met een volgende stap. 
 
Vermijd op deze manier dat de energie die er is  na enkele weken helemaal weggezakt is.
 
DUS: maak je doel KLEIN, kies tussenstapjes die LEUK zijn en GA ER VOOR!